Deszcz, śnieg, ujemne temperatury bez wątpienia mają wpływ na funkcjonowanie bramy garażowej. Ten ekstremalny sezon wymusza na użytkownikach szczególną dbałość o cały mechanizm. Chcąc zapewnić bramie segmentowej żywotność na długie lata, warto zastosować się do kilku wskazówek.
Po pierwsze przegląd bramy segmentowej
Kiedy? Z całą pewnością właśnie przed sezonem zimowym! Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. Ekstremalne warunki, wystawiają bramę na szereg usterek, których poprzez wcześniejszą kontrolę możesz przecież uniknąć. Dla bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawnego funkcjonowania powinno się sprawdzić zawiasy, łożyska, rolki, zamocowanie bramy oraz stan linek i sprężyn.
Czyszczenie i konserwacja bramy segmentowej
Każda brama garażowa przed zimą wymaga konserwacji elementów mechanicznych. Różnego rodzaju pyły, które są obecne w powietrzu, oddziałują na części składowe, przyśpieszając ich korozję. Jak się przed tym ustrzec? Głównie zaleca się używanie specjalnych preparatów do ochrony elementów metalowych. Odpowiedni smar jest w stanie zapewnić ochronę przed wilgocią oraz bardzo niską temperaturą. Przed całym tym zabiegiem nie zapomnij usunąć zanieczyszczeń z prowadnic. Możesz to zrobić miękką szczotką czy też szmatką. Z zanieczyszczeniami w trudno dostępnych miejscach świetnie poradzi sobie kompresor.
Uszczelki pod lupą
Przed sezonem zimowym przyjrzyj się uszczelkom. Ich stan powinien być wręcz nienaganny. Dlaczego? Elementy gumowe pod wpływem mrozów i wilgoci stają się wrażliwsze i potrafią łatwo ulec uszkodzeniom – pęknięciu czy też wgnieceniu. Tego rodzaju defekt sprawia, że uszczelki nie wywiązują się ze swojej podstawowej funkcji, a w efekcie do wnętrza garażu przenika chłodne powietrze. Dlatego powinniśmy dbać o czystość tych elementów, a ponadto zaopatrzyć się w specjalne preparaty, tzw. silikony do uszczelek, które pozwolą zachować właściwości elastyczne elementów.
A gdy już spadnie pierwszy śnieg…
W przypadku bramy segmentowej (ale nie tylko) podstawową kwestią jest usuwanie śniegu czy też błota pośniegowego z okolic bramy, ponieważ nadmiar opadów może skutecznie utrudniać jej ruch. Pod żadnym pozorem nie próbuj siłowo odgarniać śniegu za pomocą skrzydła bramy, gdyż w ten sposób narażasz mechanizm na uszkodzenia.
Przymarzanie bramy segmentowej do nawierzchni
Aby uniknąć przymarzania bramy segmentowej do podłoża, należy pamiętać o pozbyciu się nadmiaru wody(!) z okolic uszczelek. Szczególną uwagę zwróć na dolną uszczelkę. Jest to bardzo ważna kwestia, biorąc pod uwagę silne mrozy, które mogą naruszyć automatykę podczas otwierania. Zalegający lód może z kolei uniemożliwić zamknięcie bramy garażowej.
Sól na lód? Stanowczo NIE!
Aby pozbyć się śniegu, często posługujemy się solą, która ma właściwości żrące. Substancja ta może ingerować w powierzchnię bramy, stopniową ją niszcząc. Wobec tego nie traktuj solą podjazdu prowadzącego to Twojego garażu. Ta oszczędność z pewnością Ci się opłaci.
Uwaga! Czas niskich temperatur nie sprzyja, aby pozostawiać garaż otwarty. Poza wychłodzeniem wnętrza garażu narażamy części elektroniczne na uszkodzenia. Warto zatem dmuchać na zimne.
Komentarze (0)